Hieronder vindt u een serie nieuwsberichten over het Veer en ons initiatief. Dit links naar de oorspronkelijke bron staat erbij vermeld!
Al duizend handtekeningen voor terugkeer autoveer
BRESKENS – Al meer dan duizend kiesgerechtigde Zeeuwen hebben kenbaar gemaakt dat ze een Zeeuws breed referendum willen over de terugkeer van een autoveerverbinding tussen Breskens en Vlissingen. Ze hebben een petitie getekend voor zo’n referendum.
Suzan Boersma, voorzitter van de dorpsraad Breskens, heeft dit vandaag laten weten. De dorpsraad en ondernemers in Breskens hebben het initiatief genomen voor de handtekeningenactie die tot nu toe vooral in Breskens en omstreken is gevoerd.
Met duizend handtekeningen is een eerste mijlpaal bereikt. Daarmee kan bij de provincie een inleidend verzoek worden gedaan voor het houden van een referendum. Zesduizend zijn er nodig voor een definitief verzoek. Boersma verwacht dat dit aantal haalbaar is.
Als de zesduizend 5 december binnen zijn, is het mogelijk met de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart 2017 het referendum te houden; als het provinciebestuur daarmee instemt.
Het idee voor herstel van een autoveer is gebaseerd op een plan van Bressiaander Sebastiaan Keijmel. Hij heeft berekend dat het veer aanzienlijk goedkoper kan worden geëxploiteerd als er tweedehands, energiezuinigere autoveerschepen worden ingezet.
Dit artikel is afkomstig van de PZC-Site en terug te vinden onder deze link
Handtekeningenactie voor referendum fietsvoetveer (video)
Breskens wil referendum over veer: We worden niet serieus genomen
BRESKENS – Ondernemers en de dorpsraad in Breskens willen een Zeeuws referendum over de toekomst van het fietsvoetveer. Ze willen via een burgerinitiatief afdwingen dat de optie om auto’s te vervoeren, op z’n minst ‘serieus’ onderzocht wordt. De Bressiaanders zijn een handtekeningenactie gestart.
De initiatiefnemers hopen zesduizend handtekeningen te verzamelen en daarmee het onderwerp op de politieke agenda van de Staten te krijgen. Die kan vervolgens besluiten om een referendum uit te schrijven.
De provincie besloot onlangs om vanaf 2024 met een nieuwe, grotere boot nog slechts eens per uur te gaan varen. “Een uitsterfconstructie”, vindt dorpsraadvoorzitter Suzan Boersma. Martiem deskundige Sebastiaan Keijmel uit Breskens presenteerde onlangs een plan voor een elektrische boot, waarop ook plaats zou zijn voor auto’s. Volgens Keijmel is die optie veel goedkoper.
“Maar daar willen ze niet eens naar kijken”, concludeert Boersma. “We worden als bevolking niet serieus genomen.” Het argument dat autovervoer met de boot ten koste zou gaan van inkomsten voor de Westerscheldetunnel, verwerpt ze. “Het gaat zo goed met de tunnel, beter dan verwacht. Dat komt niet aan op een paar auto’s. Bovendien gaat het om extra vervoer. Wij gaan vanuit Breskens nooit met de auto naar Vlissingen. Als er een boot zou varen, dan wel.”
Inwoners van Breskens gaan momenteel langs de deuren om steun te krijgen voor het initiatief. Stemgerechtigde Zeeuwen kunnen tekenen voor de actie. Boersma heeft ook de dorpsraden van andere West-Zeeuws-Vlaamse kernen ingeschakeld, en verwacht dat ook op Walcheren, in Vlissingen en Middelburg, handtekeningen worden ingezameld.
Dit artikel is afkomstig van de PZC-Site en terug te vinden onder deze link
Provincie wil meer toeristen porren voor overtocht met fietsvoetveer
MIDDELBURG – Het fietsvoetveer Vlissingen-Breskens gaat vanaf 2019 minder varen om kosten te besparen. Onrendabele afvaarten worden geschrapt. Gedeputeerde Staten onderzoeken wel of ze meer toeristen voor de ferry kunnen porren. Dat zou tot meer inkomsten kunnen leiden. Dat heeft een meerderheid in Provinciale Staten vrijdag besloten.
Het fietsvoetveer is nu te duur. Jaarlijks worden 150.000 reizigers minder vervoerd dan werd aangenomen. Een Statenmeerderheid is dan ook voor het voorstel van het dagelijks provinciebestuur om vanaf 2024 een nieuw groter schip met ruimte voor 299 passagiers in te zetten dat één keer per uur afvaart. Nu is dat op piektijden elk half uur. De provincie wil tevens één van de bestaande ferry’s achter de hand houden voor noodgevallen. Vooruitlopend daarop worden vanaf 2019 kosten bespaard door onrendabele afvaarten te schrappen. Dat zou een kleine half miljoen euro moeten opleveren. Mogelijk worden ook de kaartjes duurder.
Toeristen
Het fietsvoetveer zet scholieren, forenzen en toeristen over. Met name uit de laatste doelgroep valt nog winst te behalen. Daarom dienden de coalitiefracties VVD, CDA, SGP en PvdA een amendement in, dat gedeputeerde Harry van der Maas spontaan overnam. Het idee is de toerist op de oevers én op de boot meer in de watten leggen. Dat betekent horecavoorzieningen op beide oevers, wachtlokalen met wifi, informatiepanelen en vlaggen. Om meer toeristen naar de ferry te trekken, is een stevige marketingcampagne nodig. Dat is volgens Van der Maas een taak van toeristische organisaties en het bedrijfsleven.
Uitstel
De oppositiepartijen wilden uitstel van het besluit. De Partij voor Zeeland, Zeeland Lokaal, 50 Plus, GroenLinks en SP vinden dat meer mogelijkheden moeten worden onderzocht zoals de aanschaf van elektrische schepen. Bressiaander Sebastiaan Keijmel, die maritieme techniek studeert aan de TU in Delft, is in de kwestie gedoken. Hij heeft volgens de vijf fracties een zinvol alternatief waarmee in dertig jaar 25 miljoen euro zou kunnen bespaard. Het amendement van de vijf kreeg onvoldoende steun in de Staten. Gedeputeerde Van der Maas zei overigens in het onderzoek naar de bouw van een nieuw schip een elektrisch aangedreven variant mee te nemen.
Volgens SP-Statenlid Ronald Viergever betekent de keuze voor een uurdienst in combinatie met een duurder kaartje het begin van het einde. “We snappen dat we op de kosten moeten letten, maar een uurdienst zal ten koste gaan van de leefbaarheid in West-Zeeuws-Vlaanderen.”
Dit artikel is afkomstig van de PZC-Site en terug te vinden onder deze link
Veerbootplan gaat door ondanks bezwaren oppositie
Dit artikel is afkomstig van de OmroepZeeland-Site en terug te vinden onder deze link
‘Voorstel voetveer is sterfhuisconstructie’
De politieke discussie over de toekomst van het voetveer Vlissingen-Breskens is weer in volle gang. Gedeputeerde Staten willen één van de huidige twee SWATH-veerboten in 2024 vervangen door een groter schip. In de plaats van de huidige 186 personen, moet dit grotere schip een capaciteit hebben van 299 personen per overtocht. Met de nieuwe veerboot kan volstaan worden met een uursdienst, een SWATH dient dan als reserveboot.
‘Een sterfhuisconstructie’, stelt ingenieur Sebastiaan Keijmel uit Breskens. Al jaren mengt hij zich in het debat over het voetveer met doorberekende voorstellen. De Provincie wil nu een nieuw schip aanschaffen dat precies berekend is op het huidige aantal passagiers per uur. Groei in het aantal passagiers is hierdoor niet meer mogelijk en daar is Keijmel niet over te spreken.
Daarnaast stelt Keijmel dat het door de Provincie beoogde schip niet aan de eisen voldoet. ‘In hun voorstel staat bijvoorbeeld windkracht 7 vermeld als maximale windkracht, maar volgens het KNMI is het 5-10% van het jaar windkracht 7 of meer’, schrijft Keijmel.
Grote problemen zouden ontstaan wanneer het nieuwe schip in onderhoud is en de dienst uitgevoerd moet worden met de enige overgebleven SWATH-veerboot, met te lage capaciteit voor een uursdienst. ‘Vaste reizigers en scholieren zullen dan afhaken, wat onacceptabel is aangezien een heleboel hiervan geen alternatief hebben’, aldus Keijmel.Alternatief voorstel
Een realistischere optie is volgens Keijmel de aanschaf van een Noors type veerboot. Naast 299 passagiers kunnen deze zeewaardige en groene schepen van het type Eira / Volda ook tot ongeveer 90 voertuigen vervoeren.
Het meest gunstige scenario van Keijmel is op de lange termijn 25 miljoen euro goedkoper dan het voorstel van Gedeputeerde Staten. Het voordeligste scenario in het kort:
- Vervanging van beide SWATH-schepen in 2019 door twee nieuwe elektrische schepen (type Eira/Volda) met een capaciteit van 299 passagiers en 90 voertuigen. De schepen voldoen in tegenstelling tot het schip uit het GS-voorstel wel aan de zeegangseisen voor de Westerschelde. Benut de mogelijkheid tot voertuigenvervoer en pas de haveninrichting hier minimaal op aan voor eenmalig 5 miljoen euro.
- In deze dienstregeling biedt het eerste schip dagelijks een uursverbinding en kan het tweede schip in de ochtend- en avondspits of in het zomerseizoen extra afvaarten verzorgen. Toekomstige groei blijft in dit scenario mogelijk! Daarnaast is dit de enige optie waarvoor een eventuele marktpartij interesse zou tonen.
Uiteindelijk zal Provinciale Staten een beslissing nemen over het aanschaffen van een nieuwe veerboot.
Dit artikel is afkomstig van de PSDNET-Site en terug te vinden onder deze link
‘Veerdienst kan miljoenen euro’s goedkoper’
BRESKENS – In plaats van één nieuwe conventionele boot moet de provincie twee elektrische schepen aanschaffen voor de veerdienst tussen Vlissingen en Breskens. Dat scheelt tientallen miljoenen euro’s. Dat betoogt Sebastiaan Keijmel uit Breskens. De student maritieme techniek aan de TU Delft heeft enkele scenario’s toegevoegd aan die van de provincie over de toekomst van de veerdienst. Als de huidige dienst met twee swaths wordt voortgezet, kost dat in dertig jaar tijd 178,6 miljoen euro.
De provincie vindt dat te veel en stelt daarom voor met ingang van 2019 een aantal onrendabele afvaarten te schrappen. Dat scheelt per jaar 460.000 euro. In 2024 wil de provincie een groter schip in gebruik nemen dat dan nog maar één keer per uur vaart. Dat zou tot 2048 een besparing van 25 miljoen euro opleveren.
Accu’s
Keijmel stelt voor de huidige veerdienst te handhaven, maar daarvoor twee elektrische schepen aan te schaffen. Die moeten groter zijn, vanwege het gewicht van de accu’s. Daardoor is er ruimte om negentig auto’s mee te nemen.
Door goedkopere brandstofkosten en hogere inkomsten (het tarief voor automobilisten zou gelijk moeten zijn aan de tol in de Westerscheldetunnel) komt Keijmel uit op een bedrag van 126 miljoen euro in dertig jaar, 27 miljoen minder dan het plan van de provincie. De aanpassing van de aanlanding voor auto’s is daar volgens hem in verrekend.
Keijmel presenteert zijn plan vrijdag in de Statencommissie economie.
Lees meer in de PZC van vrijdag.
Dit artikel is afkomstig van de PZC-Site en terug te vinden onder deze link